Ik maak kunstenaarsboeken. Het zijn exposities in een boek. Ik maak één boek per jaar. De eerste boeken heb ik nog gedrukt in een oplage van enkele honderden, maar nu maak ik alleen nog handgemaakte boeken in kleine oplagen (vanaf 5 stuks). Mijn werk gaat over ordening en ritme en daarnaast heeft ieder boek een overkoepelend thema. Mijn werk bestaat altijd uit sequenties.

2018: WALLPAPER is geïnspireerd op een quote uit The Merchant of Venice van William Shakespeare: “The world is still deceived with ornament”.  WALLPAPER gaat over decoratie en verleiding, over exclusiviteit en massaproductie. Het is een reflectie op de ontwikkeling van de fotografie en de kunst in een neoliberale samenleving en bestaat uit een installatie, een portfolio-box, een boek en een essay.

2017: Arcadia
Het verwilderde landje naast mijn huis, werd in 2014 verkocht aan twee zelfbouwers. Eén bouwde zijn huis in 1 jaar. De ander is nog steeds niet klaar. Ik volgde het proces vanaf 2015. Arcadia gaat over ambitie en de onmogelijkheid om die te realiseren en ook het gevoel dat het nooit gaat lukken en nooit meer goed komt. Arcadia bevat drie delen: 2015, 2016 en 2017. Iedere deel bestaat uit losse vellen. Hoe verder in de tijd, hoe meer de wanhoop toeslaat, hoe ingewikkelder de vouwwijze van de vellen waaruit de boeken zijn samengesteld.

2015 en 2016: Collection 1 en The Complete Collection
De Complete Collection bevat al mijn kledingstukken. In 2015 hing er iets in de lucht. Iets ernstigs. Ik was bang dat de dood mijn geluk zou verstoren. Ik begon mijn kleding te fotograferen. Die kleding bevat mijn vorm, geur en sporen. Het is een afdruk van mijn lichaam. Mijn geliefde werd in de loop van 2015 ernstig ziek. Ik besloot mijn project voort te zetten, maar het werk te splitsen. In 2015 bracht ik Collection 1 uit met alleen de winterkleding. Het boek bestond uit vellen a3 papier. Hoe dikker de kleding, hoe dikker het papier. In 2016 kon ik het werk afmaken, The Complete Collection met teksten en analyses.

2014: Sequences
Dit is een drieluik: One week, 100 days, 12 going on 13. Het centrale thema is waarde.
One week bestaat uit 7 “installaties” van gekleurde vlakken, die de dagen van de week verbeelden. Het is een dagboek, waarin kleine gebeurtenissen een centrale rol spelen.
100 days: In het bedrijfsleven krijgt een nieuwe CEO honderd dagen om zichzelf te bewijzen. Ik fotografeerde een magnolia 100 dagen lang. Ik begon toen de bloemen bijna over het hoogtepunt heen waren. Tegelijkertijd volgde ik de beurskoersen en knipte die van de beelden af. Als je alle honderd foto’s op een rij legt, zie je het verloop van de koers.
12 going on 13 bestaat uit stillevens van de schatten van mijn zoon, die in 2014 twaalf jaar was. Het waren zijn pronkstukken en ik ging ervan uit dat deze hebbedingetjes het volgende levensjaar voor hem geen waarde meer zouden hebben, omdat de digitale wereld zich langzaam opdrong.

2013: Minutes
Dit boek gaat over kleur en plaats. Hoe verhoudt kleur zich tot plaats, heeft iedere plaats een kleur? Het boek is een ‘tussenboek’. Het zijn geordende aantekeningen.

2012: Monochrome
Monochrome gaat over niets, over de kleine dingen waaraan we geen aandacht besteden. Het is ontstaan uit een behoefte aan een langzamer tempo, een langzamer tempo van begrijpen. Het boek bevat 4 onderdelen. Een daarvan is een reeks van achttien portretten van sneetjes brood die samen een heel brood vormen. De sneetjes zijn gefotografeerd op glasplaat, een langzame manier van fotograferen. Verder bevat het boek een leporello met een serie over de kleur van vlees en vleeswaren en de kleur van gras, een poster met een sequentie van een heg en een boom die gefotografeerd is over een periode van een paar maanden en 6 kaarten met in zwart wit een beeldvullende structuur van bladeren. Als je goed kijk zie je linksboven een hekje. De perfecte manier om uit deze massa te ontsnappen.